کمک مالی به تحقیقات ایمپلنت سلولهای بتای کارآمد

8 فوریه 2017- محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا  یک کمک مالی 60 هزار دلاری از طرف موسسه‌ی JDRF و کمپانی Eli Lilly کانادا برای پژوش‌های دیابت نوع 1 و ایمپلنت سلولهای تولید کننده‌ی انسولین دریافت کردند.

 دکتر Cara Ellis که در حال گذراندن دوره‌ی فوق دکترای خود در آزمایشگاه UBC دکتر Kieffer است، دریافت کننده‌ی این کمک مالی می باشد. دکتر Kieffer و دکتر Ellis و بقیه‌ی اعضای تیم تحقیقاتی آنها در حال تحقیق بر روی توسعه‌ی پروتکل‌هایی به منظور تبدیل سلولهای بنیادی به سلولهای شبه بتا هستند.

تمرکز دکترEllis   بر روی بهترین روش برای استفاده از سلولهای جزایر مشتق شده از سلولهای بنیادی، برای بلوغ و تبدیل آنها به بافت تولید کننده‌ی انسولین است.

دکتر Kieffer در تلاش است که تبدیل سلولهای بنیادی را به سلولهای بالغ بتا پیش از پیوند تسریع نماید، بدین ترتیب زمان کمتری طول خواهد کشید که این سلولها به سلولهای بالغ و کاملاً کارآمد برای پیوند تبدیل شوند.

چالشی که محققان با آن روبرو هستند تضمین بقاء این سلولها و عدم نابودی سریع آنها توسط سیستم ایمنی یا در خطر قرار گرفتن این سلولها در طول  کاشت و یا بعد از آن توسط هر عامل دیگر است.

دکتر الیس در نوشتن بسیاری از مقالات تکنیک‌های تسهیل پیوند جزایر پانکراس و تقویت سلولهای زنده همکاری داشته و در این زمینه دارای تخصصی بی نظیر است، او دریافت که جدا از خطر حمله‌ی سیستم ایمنی، آنچه سلولهای پیوند شده را تهدید می‌کند مشکلات خون‌رسانی به آنها است که منجر به مرگ سلولهای پیوندی می‌شود.

او در طی تحقیقات خود در موسسه‌ی دیابت آلبرتا متوجه شد که استفاده از یک داربست کلوژن- کیتوزان برای مهندسی بافت جزایر می‌تواند به تشکیل سریع عروق خونی و در نتیجه بهبود خون‌رسانی به این سلولها  کمک کند. او در حال حاضر با استفاده از دانش خود برای زنده نگه داشتن سلولهای جزایر پیوند شده در آزمایشگاه دکتر Kieffer برای یافتن راهی بمنظور حفظ سلولهای بتای پیوندی تحقیق می کند.

دکتر Kieffer و همکارانش نیز در حال طراحی سدهایی برای مقابله با حمله‌ی سلولهای سیستم  (immunobarriers) یا ابزارهای ماکرو- اینکپسولیشن هستند که بتواند از سلولهای بتایی که به تازگی تولید شده‌اند در برابر حمله‌ی سیستم ایمنی محافظت کنند.

 بعد از تحقیقات بیشتر و انجام کارآزمایی بالینی، دکتر Kieffer در نظر دارد که پیوند سلولهای جدید را در زیر پوست بجای پانکراس انجام دهد، قرار دادن سلولها در زیر پوست بر توانایی این سلولها در پاسخ به قند تأثیری ندارد. تیم دکتر Kieffer در حال ارزیابی اثر بخشی سلولهای مشتق شده از سلولهای بنیادی  برای درمان بیماری دیابت نوع 2 نیز هستند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/new-grant-to-kickstart-canadian-research-into-implants-of-glucose-sensing-beta-cells-92029892.html